دلار غیرمتمرکز

خلاصه این مقاله:

  • آشنایی با رمز ارز پایدار ۱DAI =1USD
  • بررسی معجزه قراردادهای هوشمند در بلاکچین
  • نحوه مدیریت شگفت انگیز ارزش Dai توسط پلتفرم Maker
  • معرفی CDP (بدهی با پشتوانه) و نحوه دریافت وام دلاری با استفاده از CDP

پلتفرم Maker چیست؟

پلتفرم Maker یک زیرساخت فوق العاده شگفت انگیز است که با استفاده از مفهوم قراردادهای هوشمند (Smart Contract) توانسته است یک محصول منحصر به فرد تولید نماید. علیرغم اینکه پلتفرم بسیار جذابی است ولی توضیح درباره نحوه عملکرد آن بسیار پیچیده است که برای اینکه خارج از حوصله نباشد به مرور در این مقاله به آن اشاره می کنیم (اگر خیلی عجله دارید می توانید این WhitePaper را مطالعه کنید). ما قصد داریم ابتدا درباره محصول این پلتفرم یعنی رمزارز پایدار Dai بحث کنیم.

رمزارز پایدار DAI

DAI یک رمزارز پایدار (Stable Coin) است بدین معنی که ارزش هر یک واحد رمزارز DAI معادل ارزش یک دلار آمریکا می باشد. رمزارزهای پایدار در بازار کریپتوکارنسی ها به دلیل ریسک و نوسانات شدید این بازار از اهمیت بالایی برخوردار هستند. با اینکه ارزش بازار کریپتوکارنسی ها بطور مداوم در حال افزایش و کاهش است ولی رمزارزهای پایدار مانند DAI دارای ارزش با ثباتی می باشند.

لوگوی رمزارز DAI

از آنجا که این رمزارز در صرافی ها معامله می شود و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت هاست ممکن است قیمت این رمزارز در بعضی اوقات کمی بیشتر یا کمی کمتر از ارزش یک دلار (۱$) شود که مدیریت اینکه این قیمت پایدار بماند جایی است که معجزه واقعی اتفاق می افتد.

برخلاف رمزارز پایدار تتر (Tether) که یک رمزارز با کنترل مرکزی (Centralized) و تحت سیستم مقررات حاکمیتی پذیرفته شده است، DAI یک رمزارز پایدار غیرمتمرکز (Decentralized) است که توسط الگوریتم قراردادهای هوشمند مدیریت می شود. این بدین معنی است که این سیستم، Trustless(بدون نیاز به اعتماد؛ ببخشید معادل فارسی خوبی براش پیدا نکردم 😉 ) می باشد و عاری از هرگونه خطای انسانی است.

در سیستم رمزارز تتر برای هر تتری که شما می خرید نهاد مرکزی تتر، ظاهرا(!!!) یک دلار واقعی آمریکا را به حساب بانکی خود به عنوان وثیقه این توکن صادر شده، ارسال می کند. مساله اصلی این سیستم این است که کاربران تتر، دارند از رهبریت غیرشفاف آن در خصوص این سرویس سپاسگزاری می کنند. همانطور که ما می دانیم ممکن است سازمان تتر به ازای هر توکن صادره، معادل یک دلار به حساب بانکی ارسال نکند! برای اینکه عمیقتر به این موضوع توجه کنید می توانید این مقاله را بخوانید (البته احتمال داره نیاز به فیلترشکن داشته باشید 🙂 )

توسط DAI شما می توانید هر تراکنش را روی بلاکچین ببینید بدین معنی که شما می دانید که کل سرمایه ها، در تمامی زمان ها، کجا هستند. بر خلاف تتر، هیچ ابهامی در خصوص ارزش واقعی DAI وجود ندارد زیرا تمام وثیقه هایی که برای تولید DAI دریافت شده است برای هرکسی در تمام زمان ها قابل مشاهده است.

از آنجا که پلتفرم DAI کاملا غیرمتمرکز می باشد هر تغییری در سیستم به طور کامل از جانب کاربران آن ایجاد می شود. توکن MKR در حقیقت توکن حاکمیتی سیستم است که هر کاربری می تواند داشته باشد و به منظور کمک به پایداری پلتفرم DAI ایجاد گردیده است. توسط این توکن، پلتفرم می تواند تهدیدهای سیستم را خنثی نماید و همچنین می تواند بروزرسانی هایی در سیستم ایجاد نماید. با این حال نمی توان هسته اصلی سیستم را تغییر داد و این تضمین کننده پایداری و امنیت رمزارز DAI می باشد. هر دوی توکن های MKR و DAI برای ایجاد پلتفرم غیرمتمرکز ضروری است برای اینکه اجازه می دهد که کابران علاوه بر اینکه صاحب رمزارز پایدار در تعاملات روزمره شوند بتوانند وام هایی روی بلاکچین نیز دریافت نمایند.

کاربران DAI میتوانند از آن برای انجام کارهای شگفت انگیزی (مانند خرید خانه) استفاده نمایند برای خرید یا فروش DAI می توان از صرافی ها (اغلب صرافی های غیرمتمرکز) مانند Radar Relay، Kyber Network و … استفاده نمایند. اما مهمترین موضوع در خصوص این رمزارز نحوه ایجاد و سیستم وام دهی آن می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

سیستم وام دهی DAI (تولید رمزارز DAI)

توجه کنید که جذاب ترین بخش رمزارز DAI همینجاست که با بهره گیری از قراردادهای هوشمند و استفاده ازمفهوم بدهی های دارای پشتوانه (CDP) نسبت به صدور رمزارز DAI و سیستم قرض/بدهی روی بلاکچین اقدام می نماییم.

CDP مخفف Collateralized Debt Position به معنی بدهی دارای وثیقه می باشد که به موجب آن هر فردی می تواند با بازگشایی CDP در پلتفرم Maker و قراردادن اتریوم (البته فعلا فقط اتریوم) در یک قرارداد هوشمند، رمزارز DAI را به عنوان بدهی از سیستم (تحت عنوان وام) دریافت نماید و هر زمانی که بدهی خود به این CDP را تسویه نماید، می تواند وثیقه خود را دریافت و نسبت به بستن CDP اقدام نماید.

اما این فرآیند بدون ریسک نمی باشد!!!

اگر شما DAI زیادی نسبت به وثیقه خود دریافت کنید ریسک CDP شما افزایش می یابد و ممکن است بطور خودکار فرآیند تسویه حساب اجرا شود و وثیقه شما منهای بدهی و هزینه جریمه (در این زمان اکتبر ۲۰۱۹ حداقل ۱۳% ) به شما بازگردد.

فرمول نسبت CDP به صورت زیر تعریف می گردد:

فرمول فوق بعبارتی محدوده مجاز قرارگیری CDP را تعیین می کند یعنی باید بدهی تان (DAI دریافتی) را به گونه ای محاسبه کنید که ریسک CDP خود را کاهش دهید و نسبت وثیقه به بدهی فوق، بالای ۱۵۰درصد قرار گیرد بدین معنی که هرچقدر این عدد بزرگتر باشد CDP شما در منطقه امن تری است و هرچقدر به ۱۵۰ نزدیکتر باشد ریسک قرارداد بالاست و با کاهش این نسبت به زیر ۱۵۰ درصد، فرآیند تسویه بصورت خودکار انجام می پذیرد.

به طور ساده اساس سیستم به ترتیب زیر می باشد:

  • شما اتریوم را به قرارداد هوشمند MakerDAO می فرستید و یک CDP ایجاد می کنید.
  • فرض کنیم شما یک اتر به ارزش مثلا ۱۵۰ دلار به قراداد هوشمند ارسال نمودید و این اجازه را دارید که ۱۰۰ دلار رمز ارز DAI به عنوان بدهی دریافت نمایید. (نسبت ارزش دلاری وثیقه شما به ارزش دلاری بدهی شما باید بزرگتر از ۱۵۰درصد باشد) این بدین معنی است که اگر شما ۱۰۰ دلار رمزارز DAI به عنوان بدهی از سیستم دریافت نمایید اگر قیمت وثیقه شما که الان یک اتریوم معادل ۱۵۰ دلار می باشد، افت کند و به زیر ۱۵۰دلار برسد قرارداد هوشمند طی یک فرآیند خودکار تسویه وام را انجام می دهد و منجر به خسارت و پرداخت جریمه می گردد. بنابراین باید در انتخاب مبلغ وام(بدهی) به نسبت CDP توجه ویژه ای داشته باشید و حاشیه امنی برای آن در نظر بگیرید.
  • اگر شما می خواهید وثیقه (یک اتریوم) خود را آزاد نمایید باید مقدار بدهی خود (یعنی DAI دریافتی) را به همراه مقدار کمی کارمزد پرداخت نمایید.

حالا بیایید با چند مثال ساده طول عمر CDP ها را بررسی نماییم (البته فرض میکنیم شما یک اتریوم به ارزش ۱۵۰ دلار را به قرارداد هوشمند ارسال کردید):

  1. شما تصمیم می گیرید که ۵۰DAI به عنوان وام دریافت نمایید و نسبت CDP شما طبق فرمول مطرح شده ۳۰۰% می باشد و تا زمانی که قیمت اتریوم به زیر ۷۵ دلار (۵۰*۱۵۰%) نرسد CDP شما در وضعیت مطمئن قرار دارد. بعد از یکسال شما تصمیم می گیرید که بدهی ۵۰DAI خود را بپردازید و اتریوم خود را آزاد کنید. برای انجام این کار شما باید علاوه بر بدهی، کارمزد سالیانه پایداری (Stability fee) را نیز پرداخت نمایید (در خصوص این کامزد بعدا مفصل بحث می کنیم فعلا این را بدانید که طی این چند سال این کارمزد از ۰٫۵ درصد شروع شده و الان اکتبر ۲۰۱۹ برابر ۱۰٫۵ درصد است).
  2. شما تصمیم میگیرید که ۱۰۰DAI دریافت نمایید و نسبت CDP شما دقیقا برابر ۱۵۰% می شود. قیمت اتریوم افت می کند و قرارداد شما تحت فرآیند تسویه قرار می گیرد و سریعا وثیقه شما به DAI تبدیل می شود و بدهی شما به همراه کارمزد سالیانه به همراه کارمزد جریمه کسر می گردد و باقیمانده به حساب شما عودت داده می شود. فرآیند فروش وثیقه در مزایده توسط دارندگان توکن حاکمیتی MKR صورت می گیرد. همچنین در افت های شدید قیمتی که امکان تسویه کامل هم نباشد باز هم طی فرآیند خاصی جامعه Maker نسبت به جبران خسارت ها اقدام می نمایند (نحوه کنترل سیستم در ادامه آمده است).
  3. شما تصمیم میگیرید که ۷۵DAI دریافت نمایید و نسبت CDP شما ۲۰۰% می شود. قیمت اتریوم این بار تحت شرایطی به ۳۰۰ دلار رشد می کند و نسبت CDP شما به ۴۰۰% می رسد. حالا شما با توجه به این شرائط می توانید با دریافت ۱۰۰DAI اضافه دیگر، نسبت CDP خود را به ۱۷۵% برسانید(یک چیزی شبیه ما به تفاوت وام را دریافت نمایید) یا حتی می توانید با پرداخت بدهی خود، ۱ اتریوم وثیقه خود را (که حالا ارزشی معادل ۳۰۰ دلار دارد) را بازپس بگیرید.

نحوه کنترل سیستم

در اکوسیستم MakerDAO توکن حاکمیتی MKR اجازه می دهد که دارندگان توکن بتوانند جنبه های خاصی را برای ثبات سیستم، تحت کنترل درآورند که این موارد عبارتند از:

  • کارمزد پایداری سیستم (Stability Fee)
  • نسبت وثیقه به بدهی (Collateralisation ratio)
  • خاموش کردن (Emergency Shut Down) در مواردی که افت شدید قیمت اتریوم یا هر شرائط غیرقابل پیش بینی دیگری رخ دهد.

یک بخش مهمی از اطلاعات که تا اینجا به آن اشاره نشده بود این است که در حقیقت زمانی که کارمزد پایداری سیستم پرداخت می شود معادل دلاری آن، توکن MKR از بازار به منظور پرداخت کارمزد خریداری می شود. این بدین معنی است که MKR در واقع یک ارز مصرفی و نوسانی است.

در هسته این سیستم، MakerDAO شبیه یک ارائه دهنده تسهیلات اعتباری است که وام هایی با بهره مشخصی صادر می کند. اگر نرخ بهره کم باشد افراد تشویق به دریافت بدهی بیشتر(و قراردادن وثیقه اتر بیشتر) می شوند. هنگامی که نرخ بهره بالا باشد هزینه سرمایه بالا می رود و منجر به کاهش جذابیت دریافت بدهی می گردد (بستن CDP ها). زمانی در گذشته، DAI روی صرافی ها به قیمت کمی پایین تر از ۱دلار معامله میشد که نشان می داد فشار عرضه قابل توجهی جهت فروش DAI توسط دارندگان آن وجود دارد. توجه کنید که DAI فقط از طریق بازکردن CDP ها تولید می شود. برای بازگشتن به قیمت مورد نظر (دقیقا یک دلار)، دارندگان توکن MKR به افزایش کارمزد پایداری سیستم (Stability Fee) از ۱% به ۳٫۵% رای دادند که این کار منجر به کاهش انگیزه جهت بازکردن CDP گردید و بستن CDP های موجود منجر به ایجاد فشار تقاضا جهت خرید DAI گردید. در آینده تیم Maker قصد دارند نرخ ذخیره سازی (DAI Saving Rate) را معرفی کنند که به دارندگان DAI این اجازه را می دهد که با قفل کردن (Lock) رمزارز DAI خود، کارمزد دریافت کنند. کارمزد پرداختی قرار است از طریق کارمزد پایداری سیستم که در حال حاضر جهت خریدن و سوزاندن توکن MKR بدست می آید، پرداخت شود.

یکی دیگر از معضلاتی که می تواند این پلتفرم را با مشکل مواجه کند پدیده Positive ETH Feedback Loop می باشد (که باز هم معادل خوبی به فارسی براش پیدا نکردم!) ولی به زبان ساده چیزی شبیه مراحل زیر می شود:

  • بازکردن یک CDP با نسبت وثیقه به بدهی ۲۰۰%
  • صبرکردن برای افزایش قیمت اتریوم
  • دریافت DAI بیشتر به دلیل افزایش نسبت CDP
  • خریدن بیشتر اتر با استفاده از DAI هایی که جدیدا صادر شده
  • اضافه کردن اترهای خریداری شده جدید به عنوان افزایش وثیقه جهت کاهش ریسک قرارداد و افزایش نسبت CDP

در حالیکه کاملا بی خطر بنظر می رسد، اگر فردا قیمت اتریوم از مثلا ۱۵۰ دلار کنونی به ۴۵۰ دلار برسد نسبت CDP متوسط (کل CDPها) کنونی از ۲۵۰% تا مقدار ۷۵۰% افزایش می یابد. بر اساس اعداد کنونی (در اکتبر ۲۰۱۹ حدود ۸۵ میلیون DAI به عنوان بدهی منتشر شده است)این امکان وجود دارد که ۲۵۵ میلیون DAI جدید (۸۵ میلیون ضربدر ۳) تولید شود تا نسبت CDP به همان ۲۵۰% کاهش یابد که این امر می تواند فشار تقاضا برای خریدن اتریوم را به دلیل positive feedback loop فراهم آورد. سقف بدهی ۱۰۰ میلیون کنونی از این اتفاق جلوگیری می کند ولی این اتفاق با معرفی ایجاد DAI با وثیقه های متعدد ( که به آن اصطلاحا multi-collateral DAI می گویند) افزایش می یابد.

تجربه MakerDAO در طول این مدت نشان داده است که جامعه آن بصورت مداوم در حال رشد می باشد. با این حال دارای یک محدودیت بزرگ است که فقط می توان از اتریوم به عنوان وثیقه استفاده کرد که به آن Single-Collateral DAI می گویند. با معرفی multi-collateral DAI شما می توانید هر توکن ERC20 را به عنوان وثیقه در CDP قرار دهید. شما می توانید از Wrapped Bitcoin نیز به عنوان وثیقه استفاده نمایید.

با اینکه بنظر خوب می رسد ولی طرفداران Maker باید به این نکته توجه نمایند که استفاده از دارایی هایی که مرکزیت دارند همچون Wrapped Bitcoin (که توسط BitGo حضانت می شود) ممکن است توسط شرکت ارائه دهنده فریز شوند که منجر به این می شود که CDP فاقد پشتوانه گردد. به عنوان مثال شرکت BitGo آدرس های MakerDao که به عنوان وثیقه از Wrapped Bitcoin استفاده کردند را در لیست سیاه قرار دهد و فریز نماید در نتیجه CDP ایجاد شده فاقد پشتوانه بیتکوین ارائه شده در زمان ایجاد می گردد و دارای ارزشی نمی باشد.

فرآیند انحلال CDP یا Liquidation

از آنجایی که فرآیند انحلال یک CDP با کاهش ارزش وثیقه آن به صورت خودکار توسط قرارداد هوشمند ایجاد می گردد و دارای اهمیت بالایی است در اینجا مفصل تر درباره اش بحث می کنیم.

همانطور که قبلا اشاره کردیم دریافت بیش از حد DAI ریسک تسویه خودکار CDP را افزایش می دهد. این حالت می تواند زمانی اتفاق بیوفتد که ارزش اتریوم کاهش شدیدی پیدا کند. اینجاست که اهمیت نسبت وثیقه به بدهی نمایان می شود که به عنوان یک آستانه جهت انحلال یک CDP عمل می کند.

اجازه بدهید یک موضوع دیگر که تا اینجا به دلیل اینکه سیستم پیچیده نشود مطرح نکردیم را بیان کنیم در حقیقت زمانی که شما اتریوم را به قراداد هوشمند MakerDao ارسال می کنید به صورت خودکار در قرارداد، اتریوم به Pooled ETH که اصطلاحا PETH می گویند تبدیل می شود که شما می توانید فرض کنید که دقیقا معادل اتریوم است البته ممکن است کمی ارزش آن تغییر کند که در ادامه همین بحث به آن اشاره می کنیم که چرا این گونه است. البته این را نیز بدانید که در سیستم DAI،این PETH بطور همزمان از طریق Wrapped ETH یا به اختصار WETH ایجاد می گردد.

وقتی ارزش وثیقه شما نسبت به بدهی شما زیر ۱۵۰% بیاید در گام اول سیستم DAI، وثیقه موجود در CDP شما را می خرد و شما ارزش وثیقه خود را منهای بدهی ( DAI دریافتی)، کارمزد پایداری سیستم (Stability Fee) و کارمزد جریمه انحلال را دریافت می کنید. سپس وثیقه جهت فروش به مزایده برای دارندگان توکن MKR گذاشته می شود.

اگر DAI دریافت شده ارزش PETH را که همان وثیقه CDP بود را پوشش دهد که همه چیز روی پلتفرم عالی است. اگر PETH به مقدار DAI کافی فروخته نشود سپس مقداری PETH توسط دارندگان توکن MKR به مجموع دارایی ها به عنوان وثیقه افزوده می شود. در جهت دیگر اگر DAI بیشتری بدست آید که از آن DAI جهت خرید مقداری PETH و سوزاندن آن توسط دارندگان MKR استفاده می شود. سوزاندن PETH به منزله خارج کردن کامل آن از چرخه و کاهش دارایی ها می باشد.

این قابلیت سیستم DAI، ذخایر PETH را توسط تولید یا سوزاندن آن کنترل می کند و این یک راه دیگر جهت ثابت نگه داشتن ارزش DAI می باشد. این دلیل اصلی این موضوع است که چرا به جای ETH از PETH در این پلتفرم استفاده می شود. این امکان تولید یا سوزاندن به سادگی که در اینجا مطرح شد در شبکه اصلی اتریوم وجود ندارد.

شیوه عملی ساخت CDP و دریافت وام دلاری DAI

در اینجا قصد داریم کمی عملی تر این مباحث رو مرور کنیم تا بتوانیم برای اولین بار با سپرده گذاری اتریوم، وام دلاری DAI دریافت نماییم. برای شروع از طریق این لینک وارد پرتال پلتفرم MakerDAO می شویم. این نکته رو بگم که قراردادهای هوشمند پدیده های جدیدی هستن که با تسلط بر روی آن ها می توانید بدون استفاده از زیرساختی مثل این پرتال، خودتان به صورت کاملا مستقل با قراردادها تعامل کنید و نیازی به استفاده از این سایت نمی باشد ولی از آنجا که بتوانیم راحت تر و قابل درک تر این موضوع را پیاده سازی کنیم استفاده از لینک مرجعی که MakerDAO در بالا معرفی کرده است می تواند بسیار مفید باشد.

قبل از ایجاد CDP بهتر است با برخی واژه های کلیدی آن آشنا شویم که در زیر آمده است.

  • CDP ID: شماره شناسایی CDP می باشد.
  • Stability Debt (DAI) : مقدار بدهی DAI در CDP.
  • Governance Debt (MKR) : مقدار بدهی MKR در CDP.
  • Locked (PETH) : مقدار PETH که به عنوان وثیقه در CDP قرار گرفته است.
  • %Ratio : نسبت ارزش وثیقه به بدهی دریافتی
  • Avail. DAI (to draw) : مقدار DAI در دسترس جهت برداشت از CDP
  • Avail. PETH (to free) : مقدار PETH در دسترس جهت برداشت از CDP
  • Liquidation Price : نشان دهنده قیمت اتریومی است که در صورت رسیدن به آن CDP به صورت خودکار منحل می شود.
  • Status : وضعیت CDP را نشان می دهد که در وضعیت امن (Safe) یا نا امن (UnSafe) یا بعبارتی در خطر انحلال است .
  • Liquidation Ratio : مقدار نسبت ارزش وثیقه به بدهی مجاز را نشان می دهد که الان (اکتبر۲۰۱۹) ۱۵۰% می باشد.

علاوه بر عبارات بالا عمگرهایی را می توان استفاده نمود که در زیر لیست شده است:

  • Lock : اضافه کردن وثیقه به CDP
  • Free : آزاد کردن وثیقه از CDP
  • Draw : تولید کردن DAI از یک CDP
  • Wipe : استفاده کردن از DAI برای پرداخت بدهی
  • Shut : بستن یک CDP که شامل پرداخت کل بدهی، آزاد کردن کل وثیقه و پاک کردن CDP می شود.
  • Give : انتقال مالکیت CDP
  • Bite : آغاز فرآیند انحلال یک CDP فاقد وثیقه با ارزش کافی

در پرتال اشاره شده شما می توانید از منوی سمت راست کیف پول اتریومی خود را انتخاب نمایید و آن را به پرتال جهت ساخت CDP متصل نمایید(اگر تازه کار می باشید و قصد تست این سیستم را دارید پیشنهادم استفاده از کیف پول MetaMask می باشد که به صورت یک افزونه روی مرورگرتان نصب می گردد).

بعد از اتصال کیف پولتان با صفحه زیر روبرو می شوید که می توانید با کلیک بر روی OPEN CDP اولین CDP خود را باز نمایید ضمنا در سمت راست مشخصات دارایی های اتریوم و توکن ها DAI و MKR موجود در کیف پولتان را نمایش داده می شود. همچنین اطلاعاتی در خصوص قیمت دلاری این رمزارزها بصورت آنلاین نمایش می دهد. جالب است نسبت PETH/ETH و همچنین نسبت وثیقه به بدهی کل CDP های پلتفرم Maker را که قبلا به آن اشاره کرده بودیم نیز مشخص است.

بعد از کلیک بر روی OPEN CDP صفحه زیر نمایش داده می شود که در آن می توانید دو مقدار ورودی بدهید که اولین مقدار اتریومی می باشد که شما قصد دارید در قرارداد هوشمند MakerDAO واریز نمایید و بعد از واردکردن این مقدار سیستم بصورت خودکار بر اساس ارزش وثیقه شما و حداقل نسبت ارزش وثیقه به بدهی (الان ۱۵۰%) ، حداکثر مقدار DAI را که می توانید دریافت نمایید را نمایش می دهد و شما هر مقدار DAI را که می خواهید وارد می کنید. توجه کنید که اگر حداکثر را انتخاب نمایید به شما اخطار ساخت CDP با ریسک بالا را می دهد! در این مثال ما قصد داریم ۰٫۱۱ اتریوم که هر اتریوم معادل ۱۷۳ دلار می باشد(۱۹ دلار وثیقه) را جهت ایجاد CDP استفاده نماییم. همانطور که در شکل زیر می بینید با توجه به نسبت ۱۵۰% اشاره شده نهایتا می توانیم ۱۲٫۷ دلار DAI تولید یا بعبارتی وام دریافت نماییم ولی ما قصد داریم برای اینکه حاشیه امنی در CDP داشته باشیم مقدار ورودی دوم یعنی مقدار DAI درخواستی را ۸DAI در نظر بگیریم که با وارد کردن این مقدار، همانطور که مشاهده می کنید سیستم به شما اعلام می کند که ۰٫۱۱ اتریوم شما تبدیل به ۰٫۱۰۵ PETH می گردد و با توجه به نسبت ارزش وثیقه به بدهی شما (که در اینجا ۸÷۱۹ معادل ۲۳۸% است) و قیمت کنونی اتریوم (که الان ۱۷۳ دلار است)، تا زمانی که اتریوم به قیمت ۱۰۹ دلار نرسد CDP شما در منطقه امنی قرار دارد ولی اگر اتریوم به زیر ۱۰۹ دلار برسد فرآیند انحلال CDP به صورت خود کار اجرا می گردد و حتی کارمزد جریمه انحلال را نیز ۱۳ درصد اعلام کرده است. ضمنا کارمزد پایداری سیستم یا همان Stability Fee که به صورت سالیانه می باشد در بالای صفحه با مقدار ۱۰٫۵ درصد نمایش داده شده است. (از این شفاف تر سیستمی در حال حاضر سراغ دارید!)

در انتها با کلیک بر روی COLLATERALIZE & GENERATE DAI می توانید تراکنش مربوطه را ایجاد نمایید و سپس توسط کیف پول خود امضا و آن را به بلاکچین اتریوم جهت اجرا و ثبت در بلاکچین ارسال نمایید. البته این فرآیند در یک صفحه جداگانه با نمایش مختصری از درخواست شما و کلیک بر روی قبول کردن شرائط و قوانین پلتفرم اتفاق می افتد و بعد از ارسال تراکنش صفحه زیر نمایش داده می شود که می توانید تا تایید تراکنش اندکی از این تصویر که به صورت انیمیشن می باشد لذت ببرید 🙂 .

تبریک! CDP شما ساخته شد.

از این پس وقتی با این کیف پولی که تراکنش زدید (مهم آدرس کیف پول پول شماست) وارد سایت بشوید میتوانید CDP خود را به صورت زیر مشاهده نمایید. همانطور که در تصویر میبینید ۸DAI به موجودی کیف پول اضافه گردید و امکاناتی از قبیل بستن CDP یا انتقال مالکیت آن تحت عنوان Move CDP اضافه گردیده است. علاوه بر این موارد شما می توانید با استفاده از DEPOSIT وثیقه قرارداده شده در CDP خود را افزایش دهید یا با گزینه WITHDRAW مقدار وثیقه خود را (که PETH می باشد) به ETH تبدیل و به کیف پول خود بازگردانید توجه کنید که افزایش وثیقه منجر به افزایش نسبت وثیقه به بدهی (که در این مثال ۲۳۸% است) می شود و برداشت وثیقه منجر به کاهش این نسبت می گردد که احتمال ریسک انحلال CDP را افزایش می دهد. از طریق PAY BACK هم میتوانید مقداری DAI که می خواهید را به CDP بازگردانید یا از طریق GENERATE مقدار مجاز از DAI را از CDP خارج نمایید که این موارد نیز در نسبت وثیقه به بدهی تاثیر گذار می باشد.

جمع بندی

ما قصد داشتیم با ارائه مطالب فوق علاوه بر مباحث آموزشی قراردادهای هوشمند بر بستر بلاکچین، به ایده جذاب MakerDAO اشاره کنیم که توانسته است با مفهوم غیرمتمرکزسازی دارایی ها، رمزارز پایداری را ایجاد نماید که حتی فدرال رزرو آمریکا که وظیفه چاپ و انتشار دلار را بر عهده دارد هم نتواند مانع این پلتفرم شود و این یعنی فرصتی جدید در دنیای جدید غیرمتمرکز!

امیدواریم با گردآوری این مطالب به زبان فارسی بتوانیم بستر رابرای ایده هایی مرتبط با DAI فراهم آوریم و از آنجا که کشورمان تحت بدترین تحریم های ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است شرائط را برای مبادلات دلاری بر پایه این پلتفرم ایجاد نماییم که بتوانیم حداقل حیاتی ترین نیازهای بشری از جمله غذا و دارو را برای هموطنان نیازمندمان فراهم آوریم.

در سیستم DAI که با توجه به آمار و ارقام آن جز ایده های پیشتاز می باشد و حتی ویتالیک بوترین که از بنیان گذاران اتریوم می باشد نیز حامی آن محسوب می شود موضوع ریسک به شدت در نظر گرفته شده است که به دلیل پیچیدگی های آن و اینکه ممکن است خارج از حوصله خواننده شود در این مقاله به آن اشاره نشده است ولی اگر تمایل دارید می توانید در خصوص ریسک این سیستم منبع شماره یک را مطالعه نمایید. ضمنا اگر به آمار این پلتفرم علاقمند هستید می توانید به صورت آنلاین آخرین وضعیت کل این پلتفرم را در این سایت مشاهده نمایید.

در پایان از اینکه وقت خود را به این موضوع اختصاص دادید از شما سپاسگزاریم. شما می توانید در زیر این پست یا از طریق این ایمیل با ما در تماس باشید و سوالات و نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منابع

  1. https://makerdao.com/en/whitepaper
  2. https://makerdao.com/purple/
  3. https://developer.makerdao.com/

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *