لاتاری غیرمتمرکز PoolTogether

این هشتگ رو بخاطر بسپارید:

#پایان_شب_سیه_قراداد_هوشمند_است

ما می خواهیم با این هشتگ کاربردهای قراردادهای هوشمند در زندگی واقعی رو بررسی کنیم. قراردادهای هوشمند به زبان ساده یک سری کدهای برنامه نویسی هستند که مانند سایر برنامه ها نوشته می شوند و شامل توابعی می باشند که بسته به ورودی های آن، خروجی را محاسبه می کنند با این تفاوت که این قراردادها در قالب یک تراکنش به بلاکچین ارسال می شوند و در تمام دفترکل ها ثبت می شوند بنابراین امکان دستکاری آن غیرممکن می شود و همچنین کاربران آن نیز هر درخواستی که داشته باشند (که منظور همان فراخوانی توابع قرارداد است) آن درخواست را در قالب یک تراکنش به تایید کننده(ماینر) های شبکه ارسال می کنند. در نهایت تمام ماینرها بعد از اجرای توابع متناسب با ورودی ارسال شده به یک جواب می رسند و این تراکنش را در دفترکل ثبت می نمایند.

تا اینجا کمی در خصوص قراردادهای هوشمند و نحوه ثبت و اجرای آن صحبت کردیم ولی آنچه که این قراردادهای هوشمند را متمایز می کند شفافیت، عدم تقلب و کاربردی بودن آن هاست که در حل مسائل موجود در دنیای امروزه ما بسیار مفید است زیرا در شرائط فعلی دنیا، یکی از مهمترین اصول انسانی یعنی اعتماد به شدت از بین رفته است و بلاکچین و قراردادهای هوشمند در حال بازگرداندن این اعتماد به جامعه هستند.

صورت مساله: عدم اعتماد به سیستم کنونی

لطفا به تصویر زیر نگاه کنید. اگر یادتان باشد در زمان های نه چندان دور اکثر تبلیغات تلویزیونی در حوزه بانکداری به خصوص درباره قرعه کشی های نامتعارف و جوایز بسیار عجیبی بود که با اینکه خیلی افراد، با انگیزه برنده شدن در دام این تبلیغات می افتادند در جهت مقابل هم تعدادی در خصوص صحت قرعه کشی همواره نظرات مخالفی داشتند ولی با این حال بعد از سال ها، امروزه جشنواره ها درخصوص قرعه کشی بانک ها بسیار کم شده است شاید خیلی ها بخاطر سود بانکی و خیلی ها بخاطر برنده نشدن پی در پی در قرعه کشی ها، دیگر حاضر به سپرده گذاری در قرض الحسنه نیستند و خیلی ها هم طی این سال ها اصلا به بانک ها اعتقاد ندارند و ترجیح می دهند رمزارز در جیب خودشان (منظور کیف پول موبایلی) نگه دارند.

این دلایل هرچه که باشد مبنای اصلی آن عدم اعتماد جامعه به بانک هاست.

ما در اینجا مثال قرعه کشی را برای بانک ها زدیم در حالیکه این مشکل در خیلی موضوعات دیگر هم پیش می آید و راهکار پیشنهادی قراردادهای هوشمند بر پایه بلاکچین است که در آن، فرآیند به صورت خودکار توسط هیچ قدرت مرکزی اجرا می شود.

راهکار پیشنهادی: استفاده از قرارداد هوشمند

همانطور که اشاره شد قراردادهای هوشمند کدهایی هستند که شامل توابعی هستند که توسط کابران فراخوانی می شود. حال فرض کنید برای این مشکلی که مطرح شد قصد دارید قرارداد هوشمندی بنویسید که به صورت هفتگی قرعه کشی انجام دهد. بیایید با هم توابعی بنویسیم!

  1. تابعی که تا ساعت ۲۴ روز جمعه پول های شما رو دریافت می کند به ازای مثلا هر ۱۰۰۰ تومن یه بلیط به شما اختصاص می دهد. این رو به صورت پیش فرض بدانید که این پول به جیب کسی نمی رود بلکه مستقیما به آدرس قرارداد ارسال می شود و آن پول را بلوکه و در قبال آن به شما توکن بلیط اختصاص می دهد.
  2. تابعی که ساعت ۲۴ روز جمعه فراخوانی می شود و با استفاده از یک تابع رندوم بین تمام بلیط ها قرعه کشی انجام می دهد و بعد از اعلام برنده، جایزه آن را به حسابش واریز می کند.

این توابع خیلی ساده تمام فرآیند را اجرا می کنند ولی قبل از ما، یک استارتاپ با نام PoolTogether این توابع را با کمی دقت بیشتر و تضمین امنیت رو شبکه اتریوم نوشته است (کد این قرارداد به همراه تراکنش های آن را می توانید در اینجا ببینید.)

استارتاپ PooTogether چیست؟

این استارتاپ یک لاتاری غیرمتمرکز است با این تفاوت که در آن کسی نمی بازد و پول خود را از دست نمی دهد بلکه هر هفته کاربران به ازای پولی که در قرارداد هوشمند PoolTogethr قرار می دهند تیکت دریافت می کنند و در پایان هفته به یک نفر به قید قرعه جایزه داده می شود و کاربران می توانند هر موقع که بخواهند پول خود را پس بگیرند.

احتمالا این سوال پیش می آید که جایزه از کجا می آید؟!

قبل از پاسخ به سوال بالا باید این نکته را بیان کنیم که این قرارداد هوشمند از کاربران DAI و USDC می پذیرد که هر دوی آن ها رمز ارز پایدار (Stable Coin) هستند به این معنی که ارزش خود را معادل یک دلار آمریکا حفظ می کنند البته بالای ۹۹درصد کاربران از رمز ارز DAI در این قرارداد هوشمند استفاده می کنند و تقریبا از USDC استفاده نمی شود. رمزارز DAI محصول پلتفرم MakerDAO می باشد که می توان آن را به عنوان یک بانک غیرمتمرکز معرفی کرد که با دریافت وثیقه اتریومی به شما وام دلاری بر مبنای DAI ارائه می کند. این وام دارای بهره می باشد و پلتفرم با کنترل پارامتر نرخ بهره، شبکه را کنترل می کند تا ارزش DAI را برابر یک دلار نگاه دارد. در نسخه جدید MakerDAO علاوه بر اتریوم، رمزارز BAT نیز به عنوان وثیقه پذیرفته می شود و ضمنا به کسانی که رمزارز DAI خود را قفل نمایند، بخشی از بهره دریافتی از وام را به صورت سود به آنان ارائه می دهد. (برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با پلتفرم MakerDAO و نحوه دریافت وام دلاری با اتریوم می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.)

پس با تفاسیر فوق مشخص شد که جایزه ارائه شده توسط PoolTogether از کجا می آید. در حقیقت این قرارداد تمام DAI های واریزی به آن را در قرارداد هوشمند دیگری که متعلق به MakerDAO می باشد، قفل می نماید و به ازای آن ها سود دریافت می کند. در حال حاضر (مارس ۲۰۲۰( این سود معادل ۸ درصد است. با توجه به میزان مشارکت کاربران و یک سرمایه گذار، حدود یک میلیون دلار در قرارداد هوشمند PoolTogether قرار دارد که با احتساب سود ۸ درصدی کنونی حدود ۱۵۰۰ دلار سود هفتگی این مبلغ می شود که به قید قرعه به یک برنده تعلق می گیرد.

این استارتاپ برای معرفی خود از یک سرمایه گذار بهره گرفته است که بخشی از مبلغ قرارداد را تامین می کند تا سود هفتگی مبلغ چشمگیری شود ضمنا خود سرمایه گذار حق شرکت در قرعه کشی متناسب با مبلغ آورده را ندارد. همانظور که در شکل زیر مشخص است بیش از ۲۵% سرمایه قفل شده (۲۵۲هزار دلار) در قرارداد هوشمند توسط حامی آن تامین شده است و مبلغ کل سرمایه در این لحظه حدود ۹۲۷ هزار دلار می باشد.

نحوه کار با قرارداد هوشمند PoolTogether بسیار ساده است و مراحل آن در زیر آمده است:

مرحله اول: اتصال سایت به کیف پول شما

شما می توانید از قسمت سمت راست بالا کیف پول خود را به سایت متصل کنید کیف پول پیشنهادی سایت MetaMask می باشد که شما می توانید آن را به عنوان یک افزونه از گوگل کروم نصب نمایید و در بسیاری از سایت ها استفاده کنید.

مرحله دوم: خرید بلیط با انتقال رمزارز DAI به قرارداد هوشمند

بعد از اتصال سایت به کیف پولتان، اکانت کاربری شما نمایش داده می شود و در گوشه سمت راست بالا آدرس کیف پول شما مشخص خواهد بود. برای تهیه بلیط لاتاری و شرکت در قرعه کشی شما باید مطابق دستورالعمل سایت اقدام می کنید که در پشت آن شما یک تابع از قرارداد هوشمند مربوطه تحت عنوان depositPool را فراخوانی می کنید و به عنوان ورودی، مقدار DAI ای را که قصد دارید در این لاتاری قرار دهید تعیین می نمایید.

بعد از راستی آزمایی تراکنش ارسالی شما توسط ماینر ها، در صورت وجود این مقدار DAI در حسابتان، معادل آن از حسابتان کسر و به حساب قرارداد هوشمند واریز می شود و سایت هم طی تعامل با بلاکچین و دریافت تائیدیه تراکنش مقدار بلیط های شما را نمایش می دهد و شانس شما را نیز محاسبه می کند.

در هر زمان هم که مایل باشید می توانید تابع دیگری با نام Withdraw را فراخوانی نمایید و کل DAI که در این قرارداد سپرده گذاری کرده بودید را پس بگیرید.

کار کردن با قراردادهای هوشمند بسیار ساده است معمولا سایت هایی طراحی می شوند که پشت آن ها این فرآیند به سادگی پیاده سازی می گردد ولی اگر دانش فنی شما نسبت به اتریوم و قرارداد های هوشمند کافی باشد می توانید حتی بدون استفاده از این سایت ها و به صورت دستی و توسط هر کیف پولی که تمایل دارید این توابع را با ورودی مورد نظرتان فراخوانی نمایید و تراکنش شما در شبکه به صورت شفاف نمایش داده می شود. حتی می توانید به سادگی کد مربوط به این قرارداد را روی بلاکچین مشاهده نمایید و ببینید که بعد از فراخوانی توابع چه اتفاق هایی رخ می دهد.

جمع بندی

قرارداد هوشمند PoolTogether در واقع یک لاتاری غیرمتمرکز است که سرمایه کاربران را در قالب رمز ارز پایدار DAI می پذیرد و سپس DAI های دریافتی را به یک قرارداد هوشمند دیگر که به عنوان یک بانک عمل می کند ارسال می کند تا به ازای سرمایه آورده، سودی دریافت نماید. در پایان نیز سود دریافتی از تمام سرمایه خود را هر هفته به یک نفر که در قرعه کشی برنده می شود، ارسال می کند.

با تمام مواردی که در خصوص قراردادهای هوشمند مطرح گردید می بینید که شفافیت ایجاد شده در این قراردادهوشمند و اجرای خودکار آن بدون نیاز به نهاد ثالث چگونه مورد استقبال کاربران قرار می گیرد به گونه ای که تا ۱ میلیون دلار در این قرارداد هوشمند مشارکت وجود دارد. در حقیقت ما می خواهیم بگوییم که قرارداد های هوشمند توانسته اند اعتماد را به کاربران هدیه دهند و هشتگ اختصاصی ما یعنی #پایان_شب_سیه_قراداد_هوشمند_است به منزله معرفی یک سری از قراردادهای هوشمندی است که علاوه بر رفع نیازهای واقعی اجتماع توانسته است اعتماد را بدون نیاز به هیچ مرکزیتی پیاده سازی نماید و قدم بزرگی در راستای نهادینه سازی اینترنت غیرمتمرکز واقعی در قالب اپلیکیشن های غیرمتمرکز داشته باشد. پس با ما در این مسیر هیجان انگیز همراه باشید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *